Når sub-prime kilder i munden

Hvordan giver sub-prime krisen, og senere kreditkrisen, den generelle økonomiske recession en kilderen i munden?? Det er såmænd de liflige bobler fra Champagne! I kølvandet på krisen sælges de herlige vine til langt lavere pris end man kender dem for.

Og hvorfor er så det? Folk har færre penge, og armbevægelserne er blevet mindre efter krisen har gjort sit indtog. BNP falder i mange lande, hvilket jo direkte viser at folk har færre penge mellem hænderne. Særlig hårdt er de ramt i England, som i øvrigt er det største eksportmarked for Champagne. I første halvår alene i 2009 faldt efterspørgslen i England med 45 %. Både fordi private forbrugere bruger færre penge på luksusdrikken, og virksomheder har skåret ned for forbruget ved diverse lejligheder.

Hvorfor har det så, så stor påvirkning på prisen for netop champagne? Tja, det er jo ikke kun champange. Men netop denne drik, er så begrænset og kvaliteten er helt GENERELT ensartet så det er meget nemt at måle på.  Den herlige vin fra Champagne bliver produceret minimum 15 måneder før det sendes på markedet, og området har en helt bestemt fysisk størrelse. Det giver producenterne et vist handikap i at justere mængden efter markedsforholdene når der sker pludselige ting såsom finanskrisen. Med andre ord, varene er produceret og nu ligger de på lager – og de mange producenter vil selvfølgelig gerne have dækket sine omkostninger.

Så det vi ser nu, er de mængder der blev produceret før finanskrisen blive sendt på markedet.  Da efterspørgslen ikke længere af den samme på prisen justeres. Selvfølgelig nedad!

Men men men, priserne falder ikke så meget som man kunne håbe. Champagne er ikke kun en vin. Det er også et brand, der hænger stærkt sammen med prisen. Champagne vil være luksus. Derfor vil mange af de store producenter, som har råd til det, hellere hælde vinen ud end at sælge det billigt. Hvis champagne bliver billigt, vil det miste sin status som luksus gode som det er. Det ændrer dog ikke på at nogen vil sælge ud, og man ser da også flere steder store besparelser på champagne. Især på det franske hjemmemarked hvor man kan lave en god handel.

Men desværre er det kun en kort fornøjelse. I år forventer man i champagne at volumen vil blive sænket fra 405 millioner flasker sidste år, til 230 millioner i år. En meget voldsom reaktion, og måske også for voldsom? Det vil selvfølgelig medføre at prisen igen vil presset op, og champagne vil igen nå de gamle priser. Desværre.

Champagne er dog ikke de eneste der kan lave bobler. Det er også et af problemerne, mange steder ser man at folk køber mere cava og spumante i stedet, og disse områder oplever ikke krisen lige så hårdt. Så se i øvrigt med i vores interview med en repræsentant fra Cantine Ferrari!

/Mark Gerts Rentzmann Jøns

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.